sunnuntai 17. joulukuuta 2017

Huono Tytär



Oikein mun verenpaineeni kohosi, kun tulin ajatelleeksi Huono Äiti- blogia. Poloinen Sari Helin sai täysin syyttömänä osansa pahasta tuulestani, joka oikeasti kohdistui vain ja ainoastaan itseeni. No hyvä on, ihan vähäsen myös niihin, jotka miettivät miten huonoja äitejä ovat, kun ovat yhden kerran ostaneet valmista pilttisosetta. Ne ei kuulkaas ole todella huonoa äitiä nähneetkään.

Minä olen nimittäin tehnyt huonosta äitiydestä oikein taiteenlajin. Jos en muuta ole osannut, niin kriiseillyt olen ainakin yhden Kauniaisen kokoisen kunnan edestä, ehkä isommankin. Olen ikäkriiseillyt, aviokriiseillyt, urakriiseillyt, ikäkriiseillyt uudestaan – ja ihan vaan kriiseillyt kriisin itsensä vuoksi. Ja kaiken tämän olen tehnyt näppärästi äitiyden ohessa.

Vaikka tässä ”saavutuksillani” pullistelen, ei tämä ole mikään kilpailu, toisten huonojen äitien suohonlaulamisyritys. Nämä ajatukset vaan alkoivat kummuta jostakin, kun mieleeni nousi oivallus, että en ole ollut pelkästään Huono Äiti, olen ollut myös aivan hemmetin Huono Tytär. Tehkääpä perässä.

Olin aloittanut tämän blogitekstin kuukausia sitten ikävöidessäni tytärtäni ”maapallon toisella puolella”. Huomenna (18.12.2017) tulee kuluneeksi 22 vuotta siitä kun oma äitini nukkui pois. Nyt, kun minulla on mihin verrata, oma ihana, Maailman Paras Tytär, voin vain todeta, että jos nyt pääsisin aikaan, jolloin äiti vielä eli, tekisin monta asiaa toisin. Hän olisi ansainnut niin paljon paremman tyttären kuin minkä sai. Olisin ollut enemmän läsnä, halannut, pitänyt kädestä, ollut myös henkisesti läsnä niissä hetkissä, jotka olimme yhdessä. Olisin ollut kärsivällisempi, ymmärtänyt kiukuttelua jos en vastannut puhelimeen. (Ei ollut kännyköitä tai soittajan numeron näyttöä vaikka äiti usein sanoikin, että et vastaa kun tiedät että soitan)

Mutta kuten sanottu,tämä ei ole kilpailua huonoudesta, tämä on oodi Tälle Hetkelle. Suosikkityyppiäni Eckhart Tollea hyvin vapaasti siteeraten: märehtiessämme menneitä virheitä tai huolestuessamme tulevasta ohitamme sen ainoan hetken, jossa elämä tapahtuu, nimittäin Tämän Hetken.
Tässä Hetkessä voin vain olla kiitollinen siitä, että minulla oli Maailman Paras Äiti. Voin olla myös kiitollinen siitä, että olen saanut moninverroin paremman tyttären, kuin olisin ansainnut. Että ylipäätään emme saa sellaisia lapsia tai vanhempia, kuin mitä ansaitsisimme, vaan jokainen heistä on ainutlaatuinen yksilö, jolla on oma sielunsuunnitelma ja tehtävänsä elämässä.

Minun tyttäreni halaa ja näyttää tunteensa, hän soittaa ja kirjoittaa viestejä. Ehkäpä se, millaisen äidin tai tyttären kukin ”ansaitsee”, hyppää yhden sukupolven ylitse. Kuka tietää.

Kiitos Äiti, siellä tähdissä, että olit juuri sellainen kuin olit! Kiitos ihana tyttäreni siitä että olet!


1 kommentti:

  1. Ihana kirjoitus Saara, kuten aina. Tästä tulee vaan väistämättä mieleeni se, että perhe-elämä sinun lapsuudessasi, kuten minunkin, oli todella erilaista. Sitä tässä opiskellessa pääsee/joutuu peilaamaan omaakin menneisyyttään, ja monesti pohdin, kuinka asiat olisi voinut tehdä toisin. Aina se ei kuitenkaan olisi edes istunut siihen maailmanaikaan.... muutamassa vuosikymmenessä kasvatus ja perhe on muuttunut paljon. Ymmärrän todella mitä tarkoitat kirjoituksellasi, enkä halua tällä viedä siitä mitään pois..... mutta ihanan tyttären äitisi sinusta kasvatti.... joskus se tapahtuu epäsuorasti. Ihana sinä olet, ja varmasti ollut silloinkin.... <3 <3 <3

    VastaaPoista